Følg på Facebook

Serviceproviders

Bilder fra 2023

2020: Tour de Drammen

Årets trasé startet ved Konnerudsenteret i Drammen og derfra syklet vi på gang- og sykkelveien langs Stubberudveien forbi Konnerud gamle kirke og Konnerud skole til Grubegata. Vi fulgte denne gata mot Konnerudkollen og  der vi fikk litt informasjon om hvordan Konnerud oppstod på 1600-tallet. Det ble også en liten stopp ved en av gruveportene i Konnerudkollen.

Etter hvilen fortsatte vi innover Grubegata og over på en litt smal, umerket skogssti i et par kilometer. Deretter krysset vi Stubberudveien og fulgte en sti inn mot Villmarkshuset til Konnerud Jeger- og Fiskeforening. Derfra fulgte vi grusveiene mot Skiold-hytta og SIF-hytta. Vi merket ikke noe særlig til stigningen, men passerte likevel 370 moh. like ved SIF-hytta. Der tok vi ta en liten pust i bakken før vi bega oss ned Kinnerudveien og over en umerket skogsbilvei til vi kom inn på Nikkerudveien. Derfra bar det utforbakke og det ble litt kupert noen kilometer med flott grusvei til vi kom til Viksetra og MIF-hytta.

Det er ikke alle kommuner som er så heldig å ha to eliteserielag i fotball, men vi var altså innom hyttene til begge eliteserielagene i Drammen. Ved MIF-hytta ble det en fortjent pause med inntak av både "vått og tørt".

Videre syklet vi gjennom lysløypa til MIF og over til Sirikjerkeveien, som går mellom Hagatjern og Vestfossen. Her bar det oppover igjen, men det var fin grusvei med noe trafikk. Dette er en bomvei med en del fine fiskevann innover og mange familier drar hit i helgene. Det ble litt tungt oppover enkelte av disse bakkene, men når vi nådde løypas høyeste punkt på 406m, så er det bare kos igjen. Litt møre i beina, men vi fikk oss en fin utforkjøring ned mot Vestfossen.

På vei ned passerte vi flere ganger under Statnetts 445kV linje mellom Tegneby og Flesaker og vi så rett over på Flesaker transformatorstasjon. Vi kom ned på Eikernveien (Riksvei 35) og trillet inn mot Vestfossen sentrum. Eikernveien er litt trafikkert, med 50-sone og helt flatt i 2 kilometer hvor vi la oss på en lang rekke.

I Vestfossen ble det deilig lunsj og forfriskende drikke på Cafe Cellulosen, se ellers meny finnes på deres nettside.

Etter å ha fylt opp lagrene litt igjen kom vi til 25km med "dessert"! Nesten ingen oppoverbakker – skulle tro vi var i Østfold igjen! Vi fulgte Smørgravveien (hvor Gunnar har bodd i 1 år) ned mot Eikersenteret. Langs denne veien var det også 50-sone med noe trafikk, men dette var skikkelig utpå på landet, så vi regnet med at de er vant med syklister.

Ved Eikersenteret krysset vi under E134 og passerte Hokksund kirke før vi kjørte undergangen til Hokksund stasjon, som ble åpnet i 1866. Vi tillot de mest interesserte togentusiastene å klyve av sykkelen for å bivåne den staselige stasjonsbygningen, mens vi andre strakk litt på beina. Hokksund har faktisk bystatus, til manges forargelse, ettersom det egentlig er en bygd med under 10.000 innbyggere, mindre enn tettstedet Konnerud.

Etter dette fulgte vi sykkel- og gangveien ved siden av Drammensveien til vi passerte Olje- og Energisenteret. Deretter krysset vi under veien og ut på elvepromenaden som tok oss langs Drammenselva til Mjøndalen. Vi passerte mange industriområder som Bergans, OSO Hotwater og Loe Betong, men blikket ble trukket mest mot vakre Drammenselva med svaner, båtliv og badeliv før vi kom inn til villaer og småhus på Steinberg. Her var det fine grusveier og et flott område å sykle på. Det ble litt mer veistøy fra E134 når vi nærmer oss Mjøndalen, men det var helt flatt her, så det gikk unna!

Vi krysset etterhvert elva på sykkelstien over Mjøndalsbrua og syklet opp Wulfsbergsvei til vi kom til Gamle Riksvei. Denne fulgte vi gjennom Solberg og ned til Drammen Travbane på Åssiden. Det var igjen tid for å komme seg ned til elva og vi fulgte elvepromenaden nedover helt inn til Drammen sentrum. Været var fint og vi fikk nyte avslutningen på turen, men tok behørig hensyn til gående og andre syklende.

Vi avsluttet årets tour med å sykle/trille over Ypsilon bro, som har blitt et landemerke i Drammen. Den tok oss rett over til Grønland brygge med flere gode restauranter og hotellet vårt, Comfort Hotel Union Brygge. Den totale lengden var ca 49 km og med alle høydemeterne var det nok for de fleste av deltakernes "undersåtter".

Kvelden ble rundet av med god behandling hos Vertshuset Drammen og en liten luftetur rundt i en sommervarm og hyggelig Drammen by.

Her er noen bilder fra Touren 2020. Flere bilder og videoklipp på Facebooksiden.