Følg på Facebook

Serviceproviders

Bilder fra 2023

2tdf_team.jpg

2017: Tour de Glomma

Sykkeltraseen i 2017 var på ca 38 km med start og stopp i Fredrikstad. Rytterne fikk i løpet av touren oppleve mange sider av den viktige elven Glomma som har en historisk viktig rolle for bosetning, krigshendelser, industrivirksomhet og sjøfart i området.

Touren startet langs vestsiden av der rytterne syklet langs Glommastien, en opparbeidet sykkelrute på ca 31 km mellom Sarpsborg og Fredrikstad, under Fredrikstadbroa og opp forbi Lislebystranda til fergeleiet der vi tok den første passeringen av elva over til Sellebakk.

Sellebakk var et hektisk sted under handelstiden da mange seilskuter ankret opp lange elva for å bringe ut tømmer, murstein og andre handelsvarer.

Herfra fulgte vi Glommastiens østre trase forbi båthavner, nedlagte Torp Bruk og forbi Leca-fabrikken før det ble asfaltert sykkelsti langs RV111 i retning av Sarpsborg. Etter et par kilometer tok vi av hovedveien og kommer innom fødestedet til polarhelten Roald Amundsen som i dag er museum og selskapslokaler. Deretter ble det litt grusvei før vi var tilbake på asfalt, krysset E6 og la kursen via Årum i retning av Hafslund.

Forbi KH trafo og den gamle smelteverkfabrikken gikk turen over Bede og inn mot Hafslund hovedgård fra øst, gjennom den staselig herregården som kan by på en stor park og hint av svunne tider. Ved ankomst Statsminister Torps vei, ca 18 km fra startstedet, ble det lunsjpause og en pust i bakken.

Etter hvilen passerte vi Hafslund kraftstasjon, vi kunne lese om den gamle jernbanen som Hafslund etablerte i 1898, Norges andre elektriske jernbane, og deretter over Sarpefossen, for andre gang passerte vi Glomma, vi ante spor av den gamle Olavsvollen, krysset også jernbanen, før vi satte kursen for Glengshølen og videre forbi Borg Bryggeriers anlegg på Kurland. Bryggeriet har historie tilbake til 1855 da kjøpmannen Hans Hafslund etablerte Lande Gaard og Bryggeri.

Etter en kilometer kom vi til Tunevannet som benyttes flittig som badeplass hele sommeren. Delvis på sykkelsti og delvis langs bilvei passerte vi gamle Tune, for andre gang over E6, kjørte  forbi Grålum trafo og trillet nedover til Greåker sentrum der rytterne krysset ruten fra touren i 2013. En liten strekning benyttes igjen traseen til Glommastien, for tredje gang krysses jernbanesporet mot Sverige, videre ned til Lisleby der vi krysset Glomma for tredje gang.

Fra Sellebakk fulgte vi Glommastien langs elvas østside forbi nedlagte teglverk til det historiske festningsanlegget Gamlebyen der rytterne endelig kunne ta en pust i bakken, det ble en pils på bordet i bakgården til "Majoren" og vi kunne merke at de tilbakelagte 38 km kjentes i beina. Etterhvert som behovet for dusj og tørre klær meldte seg, ble det å krysse Glomma for fjerde gang før sykkelen endelig kunne parkeres.

Når de fysiske utfoldelsene var over, og deltakerne hadde fått på seg noen mindre stramme klesplagg, var det reservert omvisning med ølsmaking på Nøisom bryggeri der vi fikk høre mer om produksjon av edelt drikk og med selvsmaking få kjenne på bryggeriets eget kvalitetsøl.

Når besøket hos Nøisom var over var det videre til middag på Restaurant Slippen som ligger på Kråkerøysiden av sentrum. Her fikk vi nyte et antall deilige retter, både fra sjø og land, fra den spennende menyen mens Vesterelva rant forbi og byens uteliv satt sitt preg på omgivelsene. Etter en velsmakende middag med tilbehør, ble det tid til en tur på Havnelageret som kunne friste med både lokale og importerte forfriskninger.

 

Her er noen bilder fra Touren 2017 langs Glomma. Flere bilder og video ligger på Facebooksiden.

 

Copyright 2024

Webdesign: JKWEB